Dag 2 - Encora una bella giornata

14 juli 2016 - Bari, Italië

Vandaag begint met uitslapen. We staan pas om 9.35 uur op. We hadden nog iets in te halen, denk ik.

Ontbijten kunnen we in de bar van Francesco, een paar stappen van de B&B verwijderd. En koffie en een cornetto, zoals de italianen een croissant noemen. We doen het ermee.

We besluiten daarna om nog een beetje te slenteren door Bari met z'n prachtige fotogenieke steegjes, waar achter elke deur een nona zit en pasta maakt of druk gesticulerend praat met de buurvrouw. Eerst nog weer even naar de Basiliek van Sint Nicolaas, er is een Orthodoxe mis in de Tombe van Sint Nicolaas, ook geëerd door de Orthodoxen. Wat chaotisch! Er lopen mensen rond, iemand belt, er komt een bedelaar binnen, zo anders dan bij ons!

In de basiliek is nog een katholieke trouwerij, heel grappig, 2 geloven in 1 kerk.

Daarna belanden we weer in de gezellige winkelstraat en stuiten op een befaamde gelateria, waar onze ijsjes inderdaard ongelooflijk lekker smaken. We  wandelen ook weer lamgs de visafslag en krijgen verschillende keren verse oesters en mosselen aangeboden. Ach, we nemen maar eens een bordje. En dat smaakt! Verser kan het niet. Ook nog maar als toetje 3 rijpe zalige perziken en we voelen ons bofkonten.

Van al het geslenter komen we bij in een mooi grand cafe en nemen maar een minibroodje, we hebben per slot van rekening al het een en ander op.

We slenteren teurg naar onze B&B en handelen wat papierwerk met Francesco af. Hij zit weer vol italiaanse praat, een bijzondere man!

Na wat speurwerk in de boeken besluiten we naar Polignano a Mare te rijden en dat blijkt een goede keuze. Een heerlijk stadje aan zee met ook hier leuke steegjes, restaurantjes en prachtige vergezichten over de Adriatische zee.

We moeten natuurlijk weer bijkomen van het geslenter en belanden (weer ) op een terras aan een leuk plein. Er gebeurt veel op het plein met groepen italianen, maar we zien nauwelijks Nederlanders. Gelukkig maar! We kletsen nog even met een duitser, die hier al jaren komt en begeven ons dan weer langzaam richting de auto om terug te gaan naar Bari.

Ook vanavond hebben we wederom zalig gegeten, dit keer in een Osteria, met puur Pugliees eten in een klein restaurantje, war we vanmiddag al zagen dat er alleen maar Italianen zaten. Bijzonder was nog dat er midden in het kleine restaurantje een glazen plaat zat, met daaronder een deel van een oude Romeinse straat.

Weer een mooie dag dus.

Morgen op naar Ostuni!