Dag 16 - op zoek naar een baaitje

29 juli 2016 - Vieste, Italië

Plan voor vandaag is één van de fantastische baaitjes bezoeken die de kust hier rijk is voor een dagje strand. In eerste instantie is de gedachte een strandje dat we op onze reisdag van Lecce naar Vieste hebben gezien vanaf de weg maar eenmaal op het strand vinden we het toch te gewoontjes. In de auto maar weer. Gedachte 2 is het opvolgen van het advies van de restaurant eigenaar in Canosa di Puglia (zie dag 14). Volgens Googlemaps echter 50 min rijden en dat is ons iets te gek. Dan maar zien wat we onderweg tegenkomen. 10 min later staan er een 10-tal auto's langs de straat en we denken laten we het maar proberen. Oeps we zitten nog wel flink hoog boven de zee dus een fikse afdaling. Zo'n 10 min later arriveren we in een prachtige baai met slechts 50-tal mensen die de afdaling ook gewaagd hebben en wat bootjes die hier voor anker zijn gegaan. En ... ook nog een geïmproviseerd strandtentje (wat balken en dak en muren van bamboe matten) waar later van blijkt dat er een lekker hapje kan eten en drinken. We zwemmen wat, springen van een hoge rots en genieten van dit kleine paradijselijke baaitje (Baia porto del Greco). Rond lunchtijd wordt het wat bewolkt en verkassen naar het strandtentje om wat te eten. Het tentje wordt gerund door een allervriendelijkst stel. We bestellen een eenvoudig maar lekker broodje met een glas Vino Bianco van 1 euro geschonken uit een limonade fles (maar daardoor niet minder lekke) en genieten van de Italiaanse reuring om ons heen. In ons beste Italiaans knopen we een gesprek aan met onze eet-buren (Italianen uit Bergamo, die in Vieste op vakantie zijn). De eigenaren van de eettent kunnen onze Italiaane pogingen wel waarderen en bieden ons een heerlijk bord met Bruschetta's van het huis aan met ook een heerlijk rookkaas. Smullen.
Inmiddels is het licht gaan druppelen dus we blijven nog maar even zitten en aan de Vino (die toch vrijwel niets kost ). Als de druppels voorbij zijn blijven we nog even aan het strandje en daarna weer terug naar ons appartement. Eerst echter nog even inkopen doen voor het bezoek van Mark (en Frank) vanuit Pescara waarmee we een boot gaan huren morgen. Jurriaan heeft een pizza afspraak met 1 van zijn camping vrienden. Wij besluiten daarom vanavond maar eens rustig aan te doen met een zelf gemaakte Insalata Tonno en kruipen er lekker vroeg in.