Dag 10 en 11 - Arrivato a Lecce

24 juli 2016 - Lecce, Italië

Gisteren lieten we Piazza Azzura achter ons en gingen we op weg naar Lecce.

Lecce, gesticht in de 7e eeuw voor Christus door de Grieken, heette ten tijde van het Romeinse Rijk Lupiae. In de 2e eeuw werd in de stad het amfitheater gebouwd, dat nu een van de belangrijkste monumenten van de stad is. De overige monumenten van belang uit de stad (waaronder de Santa Croce en de dom) stammen uit de 16e eeuw en zijn in barokstijluitgevoerd. Doordat deze stijl in Lecce in de architectuur meer tot uiting kwam dan in andere steden, werd de stad wel het Florence van de Barok genoemd. Een andere bijnaam voor de stad is het Athene van Apulië.

Onze B&B - Isola della Stampatore - bevindt zich midden in het historisch gedeelte van de stad. We worden ontvangen door de eigenaar Fabio Tomasso, die nauwelijks Engels spreekt, maar die ons prima wegwijs maakt en leuke tips geeft. Na de installatie van vooral de auto- een uitdaging- gaan we op verkenning. Maar natuurlijk vergeten we de inwendige mens niet en stuitten op een lekkere broodjeszaak, vlakbij. We treffen daar drie aardige mannen uit Abruzzo en raken in het Italiaans aan de praat. Leuk!

We slenteren verder door de prachtige stad. Overal mooie gebouwen, kerken, balkonnetje en winkeltjes. Hier gaan demons wel,weer vermaken. Leuk om er zo middenin te wonen. Aan het eind van de dag frissen we ons lekker op en gaan eten bij een aanbevolen grillrestaurant. Jurriaan en Emile eten een grill schotel waar ze wel met 4 man van hadden kunnen eten. We hadden bijna wat bewaard voor Lesley, ook zo'n carnivoor. Ik heb een heerlijke vis schotel. Tjonge, we realiseren ons dat veel van de blogs over het een gaan, maar echt het is een feestje hier, dat eten!

Na het eten moeten we wel gaan wandelen, km het beten een beetje te laten verteren. Lecce by night is ook geweldig. Levendig maar gezellig. We gaan uiteindelijk toch lekker op tijd naar bed.

Zaterdag 23 juli:

Na ons 1e ontbijt in Lecce, bestaande uit karige toastjes met jam en een yoghurtje wandelen we nog maar eens door de straatjes van Lecce. Na een latte macchiato belanden we weer in de winkelstraat en dat is Italië altijd een belevenis. Ik slaag voor een leuke zwarte jurk. Uiteraard moeten we ook eten, dus zoeken we weer iets lekkers. We eten een Melanzone Parmeggiano, een specialiteit uit de streek. Een soort lasagne maar dan met aubergine. Verrukkuluk....

Na het eten pakken we onze zwembroek en rijden we naar Otranto een plaatsje ten zuidoosten van Lecce aan de kust. Het blijkt een mooie stad met een haven waar flink gezwommen wordt. We slenteren verder door de leuke straatjes. Wat hangt hier een fijne sfeer! Na wat gezoek vinden we een zwemplek en we nemen een verfrissende duik. Na opgedroogd te zijn bezoeken we nog een mooi kerkje. Helaas is de duomo  gesloten, er zwerft ook allemaal politie, maar we achterhalen niet waarom.

Op huis aan dan maar. Even lekker opfrissen en dan nog even een broodje, die we bij de basiliek op peuzelen . Na nog een korte wandeling en een ijsje bij Natale - een beroemde gelateria, gaan we weer lekker naar huis.