Dag 8 - Bici e spiaggia

22 juli 2016 - Ostuni, Italië

Gisteren waren we op zoek naar een mogelijkheid om fietsen te huren om te gaan fietsen van Locorotondo naar Ceglie, een door Hetty de Vogel aanbevolen fietstocht. Het blijkt toch allemaal iets te onhandig met fietsen en auto op verschillende plekken. Het plan voor vandaag wordt fietsen huren in Ostuni en dan de Via Traiana (een alternatieve route voor de Via Appia voor de oude Romeinen richting de haven in Brindisi) te fietsen. De Via Traiana loopt zo'n 3-5 km landinwaarts door duingebied (duniere costale) parallel aan de kust. Machten voelt zich vandaag niet helemaal top dus Jurriaan en ik hebben een "mannen" dagje. Voor 15 euro per stuk huren we prima MTB's in Ostuni bij Longo en rond 11:15 zijn we op weg. Het eerste stuk is een beetje opletten langs een provinciale weg waarbij het Italiaanse verkeer onlangs ons heen raast maar al snel komt de afslag naar de Via Traiana. Het blijkt een super rustige ( 1 tractor in 2 uur) weg dwars door het duingebied met duizenden en duizenden olijfbomen. Onderweg stoppen we wat voor leuke foto's, rijden af en toe verkeerd door niet geheel heldere route aanwijzingen en hebben het prima naar ons zin. Onderweg zijn er diverse vertakkingen (iterinario's) naar de zee. Om 13:00 vinden we dat we dat wel verdiend hebben. Na nog eerst even kort de Dolmen di Montalbano (een soort Italiaans hunebed) bezocht te hebben gaan we richting strand. Het laatste stuk is lekker offroad en we moeten zelfs illegaal dwars door een boeren akker om bij het tunneltje te komen onder de snelweg door die ons scheidt van de kust.  We komen aan op een prachtige strand locatie tussen Pilone en Torre de Cannes. Veel beter dan Torre Pozzella waar we  een paar dagen eerder waren. De wind maakt het ook nog spectaculair met enorme golven. Er is een enorme sterke stroming dus er hangt dan ook de rode vlag. Een beetje voorzichtig aan dus en niet te ver de zee in. Het drukt de pret echter niet. Na een Coteletto en een pastaatje en nog wat zwemmen gaan we weer op "huus an". Terug blijkt iets zwaarder dan heen . Om 16:30 zijn we enigszins bezweet weer bij de fietsverhuur. Nog even langs de Famila voor wat boodschappen voor bij de "plaat pizza" avond en dan terug naar Machteld. Rest volgt later.